How to survive a hurricane

22 oktober 2014 - Sint Maarten, Nederlandse Antillen

Ola Ola,

Even een update vanuit St Maarten. Het is al weer even geleden dat ik een verhaaltje heb geschreven, maar na de orkaan Gonzalo is het wel de moeite waard om even te laten weten hoe het ervoor staat :p.

Vorige week zondag begonnen we met een voorspelling van een tropische storm. Maandag zou code oranje zijn en tegen woensdag code rood. Die zondag op het strand begon het al iets te waaien en met een kort bui'tje over ons heen waren we gelijk afgekoeld. Aangezien een tropische storm ook best krachtig kon zijn werd er aangeraden alle losse spullen van buiten vast te maken of naar binnen te halen. Zo gezegd, zo gedaan en alles stond er storm proof bij. Maandag ochtend was er hier en daar wat onduidelijkheid, veel huisgenoten hoefde niet te werken of wisten dat ze om 12 uur naar huis mochten. Netjes stond ik om 8u voor de deur, waarna ik gewoon aan de bak moest :(. Vervolgens kreeg ik continue mailtjes van de overheid waarin werd gewaarschuwd voor de tropische storm en in welke categorie St Maarten werd geplaatst etc. Tot er een mail tussen zat dat alle systemen om 11.20 plat zouden gaan ivm de storm! Dat betekende dus dat ik ook naar huis mocht :D. Die maandag hebben we de hele dag verder een beetje op de bank gehangen en gewacht tot de storm zou beginnen. Iedereen die vrij was had ervoor gezorgd dat we genoeg te eten en te drinken hadden want supermartken sloten ook om 12.

Rond een uur of 16:00 was een een curfew, niemand mocht de straat meer op. Rond een uur of 5 ging het er aardig heftig aan toe, harde wind en regen, palmbomen die flink bewogen. Eigenlijk zoals we thuis ook wel eens hebben, een flinke storm. Maar dit was nog niets met wat nog komen zou! Vanaf 18u ging het helemaal los, de shutters die niet dicht konden vlogen langs de ramen of klapperde keihard tegen de ramen. In onze kamer stond het inmiddels blank.. Het water gutste naar binnen via het raam en dweilen had eigenlijk geen eens zin. Gelukkig hadden we tot die tijd nog electriciteit dus hebben we nog lekker kunnen eten met elkaar. Kort daarna viel ook de stroom uit. Tot een uurtje of 21u/22u heeft de orkaan heel wat verwoest. Toen het ineens windstil was buiten geloofde we eigenlijk niet dat het echt voorbij was, maar het leek ons verstandig om naar bed te gaan, dat stel het weer zou losbreken (oog van de orkaan) dan zouden we hopelijk diep slapen.

De volgende ochtend was er heel veel om op te ruimen, onze mooie palmbomen en bananenboom waren omgewaaid en blokkeerde de weg, overal lagen takjes en bladeren. Geen werk die dag ivm onbegaanbare wegen etc. We zijn die dag nog even in de auto gestapt... maar wat een ravage! En dan te bedenken dat dit nog een categorie 1 was. De woensdag daarna ben ik naar werk gegaan om erachter te komen dat het kantoor was ondergelopen. Een dikke laag modder van voor tot achteraan het kantoor. Conclusie was dat we dit niet zelf konden schoonmaken, er moest een bedrijf komen. Die middag nog een dag ontspannen om donderdag op werk te komen en exact aan te treffen hoe we het die dag ervoor hadden achtergelaten. Om 9u kwam head of department met het schoonmaak team... Ik kon dus weer naar huis! Heerlijk aan het strand gelegen die dag (1 van de stranden die weer begaanbaar was). Vrijdag ook naar het strand geweest omdat de schoonmaak langer duurde dan ze dachten. Al met al dus een halve ochtend gewerkt afgelopen week en toen weer keihard het weekend ingegaan!

Maan en ik hebben ook het een en ander gepland, we moeten toch maar eens gaan beginnen met ons duikbrevet en het maken van tripjes! Ben ook vurig opzoek gegaan naar een fatsoenlijke kapper, die ik overigens heb gevonden maar klauwen met geld kost! Even verder kijken...

Gister avond de wekelijkse salsa avond gehad en het was weer een groot feest! Het is zo leuk om met z'n allen daarna met een amstel brightje in de hand en voetjes in het zand een beetje te kletsen en kijken naar mega goeie salsa dansjes.

Maar gelukkig is het vandaag 'hump day', dus hup over die heuvel van een woensdag en dan is het biiijjjjnnaa weekend :P.

Hele dikke zoenen van hier!!

1. Sven:
    22 oktober 2014
    Ik maak hier uit op dat een van de dingen die daar bij jullie wel geregeld zijn, is dat code oranje of rood dat ook daadwerkelijk is.
    Je vader had van het weekend ook een code oranje. Dit was dan wel van het warme weer is Spanje.... 30 gr +.
    Dat wist je natuurlijk al want we hebben nog ff geappt. Dat verhaal van die twee broers hahaha.
    Have fun, gedraag je en o ja vergeet ook niet een beetje te werken....
  2. Britt Jorna:
    22 oktober 2014
    hahahah jaa vatti zelfs dit was niet geregeld :P. Iedereen dacht ohhh tropical storm, dus toen het een hurricane werd was iedereen niet op en top voorbereid!
    Ouwe vakantievierder die je bent! Ik denk dat 1 van die broers mij aan het stalken is..
    Zal mij gedragen zoals mij dat is voorgedaan ;).. oh en werken doe ik hier elke dag hoor!
  3. Pake en beppe:
    22 oktober 2014
    Lieve Britt, lezen weer met veel plezier jouw wederwaardigheden,wij kijken uit naar 4 nov.om te verhuizen
    naar reeuwijk,wij houden je graag op de hoogte zitten nu al lekker in de rotzooi,maar papa , irene , monique en marcel helpen ons heerlijk.ontvang lieve groetjes van ons beide en tot schrijfs